Het ene water is het andere niet ...

Het beste is bronwater te drinken uit glazen flessen met een PH van rond de 7 en een droogrestwaarde van minder of rond de 50.

 

  • Plastieken flessen bevatten ftalaten en kunnen onder invloed van UV-licht en zonlicht een negatieve werking hebben op onze hormoonhuishouding, wat kan leiden tot oestrogeendominantie.Oestrogeendominantie kan oorzaak zijn van borst- en prostaatkanker.
  • PH waarde rond de 7 is belangrijk daar het menselijk lichaam een PH heeft van 7.35. Op die manier verstoren we niet de natuurlijke zuurtegraad van het lichaam.
  • De droogrestwaarde geeft aan hoeveel mineralen achterblijven na verdamping van het water. Het best is minder of rond de 50 mg/L. De mineralen in bronwater zijn voor het lichaam anorganische mineralen, dode mineralen en niet opneembaar via het lichaam. De nieren moeten dit dus allemaal uitscheiden. Bruikbare mineralen voor het lichaam vinden we terug in biologische groenten en fruit. 

 

SPA bronwater, Naturis Valan van de lidl, Celtic bronwater en mogelijks nog andere, hebben een PH van rond de 7 en een droogrestwaarde van minder dan 50mg/Lr. Hier (bron testaankoop 2008) treft u een completer overzicht aan van soorten bronwater met de PH waarde en hun droogrestwaarde. 

 

Het beste drinken we niet tijdens de maaltijden​ om het maagsap niet teveel te verdunnen. Daarom is het aanbevolen 15 Min voor en gedurende 1 Hr na de maaltijd niet te drinken. ​2 Hr voor het slapengaan stoppen we met drinken zodat we niet wakker worden 's nachts met een volle blaas.

 

Het is beter een grote hoeveelheid aan water ineens te drinken, in plaats van steeds kleine slokjes​ te nemen. De reden is dat je nieren zo rustmomenten kunnen inbouwen. Grote hoeveelheden water zorgen voor een beter zuiverend effect van het lichaam. Vergelijk het met de geurafscheider van je wasbak. Een grote hoeveelheid aan water in één keer zal de geurafscheider beter spoelen dan een lekkende kraan. 

 

Ik adviseer geen kraantjeswater tenzij met een heel goede filter ​omdat in kraantjeswater minimale restanten terug te vinden zijn van pesticiden, drugs, medicijnen zoals bijvoorbeeld de vrouwelijke pil, ... . 

 

Drink als je dorst hebt​. Dorst zorgt ervoor dat er meer oxytocine wordt aangemaakt in het lichaam. ​Oxytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Een portie oxytocine laat ons verbinden met elkaar. We zijn dan veel meer geneigd dichter tot elkaar te komen.​ Dieren aan een drinkpoel in Afrika zijn veel minder agressief jegens elkaar wegens dat hormoon oxytocine. 

‍Om de vochtbalans in het lichaam niet teveel te verstoren is het aangewezen voor een persoon met een normale activiteit in normale omstandigheden ongeveer 1.2 liter per dag te drinken. Onderstaande figuur geeft u een idee hoeveel water het lichaam in normale omstandigheden binnen komt en buiten gaat. 

Verzadigde en onverzadigde vetten

Ons lichaam bestaat uit biljoenen cellen. Elke cel heeft een celmembraan waarlangs het kan ademen, afvalstoffen afvoeren en voedingsstoffen kan opnemen. Celmembranen zijn opgebouwd uit vetten.

 Onze huidige Westerse voeding bevat heel veel verzadigd vet door het eten van bewerkte voedingsmiddelen, vlees, zuivel, koekjes, gebak, ... . Verzadigde vetten zijn hard en rechtlijnig van vorm, zie tekening bovenaan. Wanneer die verzadigde vetten worden ingebouwd in ons celmembraan, worden de celmembranen zeer hard en slecht doorlaatbaar. Onze cellen en mitochondriën krijgen zo minder voedingsstoffen en zuurstof waardoor ze slechter kunnen functioneren. Er is ook verzuring van de cel door het gebrek aan afvoer van afvalstoffen. Cellen in ons lichaam zijn de basis van ons leven. Als de cel niet goed werkt is dit de basis voor chronische ziekten. Onze mitochondriën, de energiefabriekjes gaan veel minder energie produceren waardoor we steeds een vermoeid gevoel hebben.

 Onverzadigde vetten  hebben een gebogen, kromme structuur en zijn meer vloeibaarder waardoor ze eens ingebouwd in de celmembraan veel doorlaatbaarder zijn. De cel kan dan vrij ademen, krijgt voldoende voedingsstoffen en kan afvalstoffen gemakkelijker afvoeren. 

 Vandaar dat onverzadigde vetten niet mogen ontbreken in ons voedingspatroon, ik denk dan aan:

  • Noten en zaden
  • Avocado's
  • Eieren (idealiter biologisch, in de wei)
  • Vette vis (idealiter in het wild gevangen)
  • Gevogelte (idealiter biologisch, in de wei)
  • Wild
  • Olijven en extra vierge olijfolie
  • Omega-3 (vis, krill, algenolie) suppletie

 Klik hier voor de studie.

 Omdat gelukkige celmembranen gelukkige cellen maken, en gelukkige cellen betekent een gelukkig jij.

Ode aan onze mitochondriën

Ode aan wat??? Mitochondriën, wat zijn dat voor iets hoor ik jou denken? Ik zal je een verhaaltje vertellen ... . 

Ooit heel lang geleden, zo'n 3.5 miljard jaar geleden zijn de eerste cellen ontstaan, monomeren worden ze genoemd. Ze hadden een vrij saai bestaan. Ze lagen daar maar te wachten tot er voedsel voorbijkwam, bewegen konden ze immers niet. Ze hadden het vaak kou omdat ze zich niet konden verwarmen en afhankelijk waren van de omgevingstemperatuur. Geen fijn bestaan dus voor ons prille begin.

Door de kou kreeg een cel plots kouderillingen en bewoog zich wat onhandig vooruit. Ok zei die cel, dat is keileuk, net een pretparkervaring. Dat doe ik nog eens. Waw en tevens ook interressant want dan kan ik zelf op voedsel gaan jagen. Ze begon er zich meer en meer in te oefenen en werd er beter en beter in.  Wat een gigantisch evolutionair voordeel was dit t.o.v. andere cellen die zich niet konden bewegen, ze werd wereldberoemd en was een groot voorbeeld voor vele andere cellen. Uiteindelijk zijn zo de eerste bewegende cellen ontstaan met electrische prikkelingen in de celwand. Leuk te weten is dat die eerste electrische prikkelingen de basis zouden vormen voor de neuronen in onze hersenen.

Enige tijd ging voorbij en ongeveer 1.5 miljard jaar geleden was een cel aan het rondwandelen op zoek naar voedsel en kwam een bacterie tegen. Om de eenzaamheid wat te verdrijven geraakten ze aan de praat. Het klikte wel tussen de twee en er werd bijvoorbeeld gesproken over hun goede eigenschappen. De bacterie zei, ik ben supergoed in het produceren van energie. Dat zag de cel wel zitten want die had het altijd kou en vraag aan de bacterie wil je niet in mij komen wonen. Ik zorg voor eten en bescherming en jij zorgt dat ik het warm krijg. Met ons tweetjes kunnen we een gelukkig, gezellig en energierijk leventje leiden. Zo gezegd, zo gedaan.

Dit huwelijk is uiteindelijk uitgegroeid tot een gigantisch evolutionair succes. In elk van onze cellen zitten er nakomelingen van die bacteriën, we noemen die mitochondriën, onze energiefabriekjes die energie voor ons produceren. Afhankelijk dat een cel meer of minder energie moet produceren zitten er meer of minder mitochondriën in de cel. Zo bevat een huidcel dat weinig actief moet zijn slechts 200 mitochondriën, een levercel 2000 en een hartspiercel 2500. Een vetcel heeft er slechts 100, een vetcel is dus voor het lichaam heel goedkoop in onderhoud. Vandaar dat we van vetcellen niet eenvoudig afgeraken.  De meeste mitochondriën vinden we in een eicel, wel meer dan 100.000. Ongelooflijk toch?

Mitochondriën zijn dus bacteriën in onze cellen met hun eigen genetische code. Het zijn echte babbelkousen want ze communiceren met onze celkern, het immuunsysteem en ook onderling. Ze kunnen ook reizen tussen cellen wanneer nodg, dit noemen we mitochondriale tunneling. Ondertussen produceren ze niet alleen energie voor ons maar vervullen een heel belangrijke rol als het gaat over ziekte en gezondheid.

We spreken over mitochondriale disfunctie als de mitochondriën niet meer goed functioneren, waardoor cellen en lichaamsfuncties niet langer optimaal werken. Mitrochondriale disfunctie kan leiden tot het ontstaan van chronische ziekten en kanker.

 Dit kan komen door slechte aanvoer van voedingsstoffen, teveel belastende toxines, slecht voedingspatroon, teweinig beweging, teweinig prikkels, ... . Boodschap is dus heel goed te zorgen voor onze mitochondriën.

Mogelijke strategie voor detoxificatie van het lichaam

Mogelijke strategie voor detoxificatie van het lichaam

Bij een ontgiftiging van het lichaam  passen we in de praktijk het volgende protocol toe.

  1. Via deep learning leggen we uit wat er aan de hand is. Wat er kan aan gedaan worden? Op die manier kan het brein, onze ratio meehelpen aan de oplossing
  2. Als tweede stap gaan we zorgen dat de situatie niet erger wordt
    • door het verwijderen van vervuilende bron(nen)
    • door menselijke voeding te nuttigen die evolutionair past bij homo sapiens
    • door extra externe vervuiling te vermijden zoals bijvb parabenen in schoonheidsproducten
    • Zorgen dat alle lichaamsbarrières gesloten zijn of worden waardoor we leefstijl, voeding aanpassen en stress verminderen
  3. Als derde stap gaan we de ontgiftiging stimuleren
    • Vetten scheiden we af via de lever. We zullen het methylatieproces in de lever ondersteunen door aangepaste voeding, intermittend living en gepaste suppletie. De methylatie van afvalstoffen in de lever verloopt in twee fazen. Tussen fase 1 en 2 ontstaan nog gevaarlijkere tussenmetabolieten, heel belangrijk is dat die zo snel als mogelijk uitgescheiden worden.
    • Via de huid scheiden we zouten uit en het kan een aanbeveling zijn regelmatig de sauna op te zoeken
    • Via de nieren scheiden we wateroplosbare stoffen uit. We gaan de nieten dus ondersteunen via het drinken van het juiste water, de juiste kruidenthee en de juiste voeding
    • In spieren stapelen ook afvalstoffen op en via beweging kan dit verminderen
    • Darmen gaan we stimuleren via de juiste voeding die als prebiotica dient
    • Ook longen kunnen we beschouwen als een uitsheidingsorgaan

Dit protocol kan onder andere gebruikt worden bij elke detoxificatie maar ook bijvoorbeeld bij ASIA (Autoimmune Syndrome Induced by Adjuvants)

Orthomoleculair leefstijladvies

Niet alcoholische vervette lever (NAFL)

Naast de algemene adviezen om te leven en te eten als een homo Sapiens bekeken vanuit evolutionair standpunt zou ik voor een niet alcoholische leververvetting zeker het volgende adviseren.

  1. Vermijd producten met veel fructose. Fructose zit vaak in bewerkte voedingsmiddelen zoals snoep, fruityoghurt, brood, diepvriespizza, koeken en repen, borrelnootjes, dressing en sausjes, fruit uit blik enz.
  2. Wees voorzichtig met geperste vruchtensappen. Fruit met veel fructose zijn onder andere: druiven, peren en ananas. Met het drinken van fruitsap kun je heel veel fructose binnenkrijgen. Als je fruit in zijn geheel opeet, eet je ook de vezels ervan op, geperste vruchtensappen hebben geen vezels meer.  In één glas vruchtensap zit een heel grote dosis fruit, die je anders nooit zou opeten in één keer.
  3. Vermijdt linolzuur of ook gekend als omega 6 of plantaardige olieën zoveel mogelijk: linolzuur is aanwezig in voedingsmiddelen zoals granen, plantaardige oliën, margarines en diersoorten die gevoed zijn met granen en weinig beweging hebben gehad. Teveel omega 6 is ontstekingsbevorderend. 
  4. Eet voldoende vezels: dit is belangrijk voor de ontgiftingscapaciteit van de lever, dus heel veel groenten, 80% groenten op uw bord is een ideale maatstaf
  5. Kies voor biologisch: biologische groenten en fruit bevatten salvesterolen. Salvesterolen helpen om de insulinegevoeligheid van de lever te ondersteunen.
  6. Voeg regelmatig knoflook, uien en gember toe aan je voeding, knoflook, uien en gember helpen de leverstructuur te regenereren.
  7. Eet voeding rijk aan choline: eieren, gevogelte, vis, biergist, noten, handvol fruit per dag, groenten ( vooral de groene koolsoorten bevatten veel choline)
  8. Eet voeding rijk aan antioxidanten: maakt radicalen onschadelijk. Vitamine C en vitamine E bevatten veel antioxidanten. Vitamine C zit onder andere in peterselie, paprika, spruitjes en zwarte bessen. Vitamine E kan het beste uit meervoudig onverzadigde oliën, zaden en noten gehaald worden.
  9. Zorg voor de inname van voldoende B-vitamines: vitamine B6, B11 en B12 zijn belangrijk voor de methylatiecyclus. 
  10. Mariadistel is een hele goede ondersteunend kruid voor de lever
  11. Drink geen alcohol: alcohol wordt in de lever afgebroken. Het drinken van teveel alcohol zorgt net zoals fruitsap voor vervetting van de lever.
  12. Zorg voor een goed bioritme: een goed bioritme helpt de lever om ´s nachts goed te herstellen
  13. Tracht per dag een half uur te bewegen in de natuur.

Orthomoleculaire leefstijlconsultatie en voetreflexologie in gezondheidshuis ORTHOFELIA in Herzele

Dirk De Man

Spoorwegstraat 14

B-9550 HERZELE

Oost-Vlaanderen

Email: info@orthofelia.be

Gsm: 0475 / 82 36 21  

Orthomoleculaire leefstijlconsultatie en voetreflexologie bij groepspraktijk Identity in Berchem

Multidisciplinaire groepspraktijk voor gezondheid en welzijn. 

Fruithoflaan 38/11

2600 Berchem  (Antwerpen)

https://praktijkidentity.be

Maak een afspraak online

voetreflexologie orthomoleculair leefstijltherapeut klinisch psycho neuro immunologie

Klik hier voor online booking

De orthomoleculaire gezondheidspraktijjk is gelegen  in de ruime omgeving van Herzele met name Aalst - Lede - Erpe-Mere - Wetteren - Melle - Oosterzele - Zottegem - Lierde - Brakel - Sint-Lievens-Houtem - Ninove - Haaltert - Geraadsbergen - Oudenaarde alsook in Berchem (Antwerpen)

Gratis download twee ebooks

Bezoek ook onze gezondheidswinkel OFELIA