VOEDING ALS MEDICIJN

Er zijn veel redenen waarom we aandacht moeten besteden aan wat we eten. We moeten vooral oplettend zijn als we ziek zijn, zodat we ons lichaam de voedingsstoffen kunnen geven die het nodig heeft om te genezen of om een ​​chronische ziekte of aandoening aan te pakken. Veel onderzoekers geloven nu dat gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2, obesitas, hartaandoeningen, beroertes en bepaalde vormen van kanker gedeeltelijk verband houden met voeding. Slechte voeding en voedselonzekerheid kunnen leiden tot ziekte en ziekenhuisopname.

Door uw voedsel als medicijn te zien, kunt u betere keuzes maken over wat u wilt eten, zodat u de beste beslissingen kunt nemen voor uw eigen welzijn.

  1. Eet gevarieerd.
    Mensen die gevarieerd eten, zijn gezonder, leven langer en hebben een lager risico op ziekten, zoals hartaandoeningen, kanker en diabetes. Voedselverscheidenheid betekent het opnemen van voedsel zoals fruit, groenten, volle granen, peulvruchten, vlees, vis, zeevruchten, noten en zaden en zuivelproducten.

  2. Verhoog groenten en fruit
    Studies tonen aan dat hoe hoger de consumptie van groenten en fruit, hoe lager de incidentie van hart- en vaatziekten, waaronder beroertes. Groenten en fruit beïnvloeden ook goede bacteriën en helpen bij de prestaties van het maag-darmstelsel. Groenten en fruit vertragen de opname van koolhydraten en bevatten over het algemeen weinig calorieën.

  3. Kies voor volkoren granen
    Volkoren granen verminderen het risico op diabetes en hartaandoeningen en verbeteren de gezondheid van het maag-darmkanaal. Volkoren granen bevatten vezels waardoor we ons sneller en langer verzadigd voelen om overeten te voorkomen. Vezels spelen ook een belangrijke rol in het spijsverteringsstelsel, waardoor voedingsstoffen beter worden opgenomen en de stijging van de bloedsuikerspiegel wordt vertraagd.

  4. Voeg heilzame vetten toe
    Er zijn aanwijzingen dat het eten van heilzame vetten helpt om ontstekingen in het lichaam onder controle te houden. Plantaardige oliën, zoals avocado, olijfolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, oliën uit noten en zaden en vetten uit vis bevatten een overwicht aan omega-3 vetzuren en hebben een ontstekingsremmende werking op het lichaam.

"Laat voedsel uw medicijn zijn en medicijn uw voedsel."   
– Hippocrates (ca. 460 v. Chr. - ca. 375 v. Chr.)

Publicaties voeding als medicijn

Voeding als medicijn
juli 03, 2022

Lagere kans op dementie door omega 3

De term Dementie wordt vaak gebruikt voor een combinatie van symptomen (een syndroom), waarbij de verwerking van informatie in de hersenen is verstoord. De meest voorkomende vormen van dementie zijn de ziekte van Alzheimer envasculaire dementie. Onderzoekers…