Lagere kans op dementie door omega 3

Lagere kans op dementie door omega 3

Afdrukken

De term Dementie wordt vaak gebruikt voor een combinatie van symptomen (een syndroom), waarbij de verwerking van informatie in de hersenen is verstoord. De meest voorkomende vormen van dementie zijn de ziekte van Alzheimer envasculaire dementie. Onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat wanneer iemand een hoog niveau heeft aan omega3-vetzuur in de hersenen 49% minder kans heeft op een vrom van dementieen dit in vergelijking met testpersonen de een lager niveau aan omega3-vetzuren. hebben. 

De studie kan u hier aantreffen. In de studie werden 1500 mensen van 65 jaar en ouder vergeleken met elkaar en werd bekeken hoe vaak dementie voorkwam. 

10 jaar geleden werd een gelijkaaardige studie gepubliceerd, klik hier.

15 jaar geleden werd dit ook al geconcludeerd, klik hier

Wat zijn omega-3-vetzuren?

Omega-3 vetzuren zijn voedingsstoffen die je uit voeding (of supplementen) haalt en die helpen bij de opbouw en het behoud van een gezond lichaam. Ze zijn de sleutel tot de structuur van elke celwand die je hebt. Ze zijn ook een energiebron en helpen je hart, longen, bloedvaten en immuunsysteem te laten werken zoals het hoort.

Twee cruciale - EPA en DHA - komen voornamelijk voor in bepaalde vissen. ALA (alfa-linoleenzuur), een ander omega-3 vetzuur, komt voor in plantaardige bronnen zoals noten en zaden.

DHA-spiegels zijn vooral hoog in het netvlies (oog), de hersenen en de zaadcellen.

Je lichaam heeft deze vetzuren niet alleen nodig om te functioneren, ze leveren ook een aantal grote gezondheidsvoordelen op.

Gezondheidsvoordelen van omega-3 vetzuren

  • Bloedvet ( triglyceriden ). Visolie kan verhoogde triglycerideniveaus verlagen . Als u hoge niveaus van dit bloedvet heeft, loopt u het risico op hartaandoeningen en beroertes .
  • Reumatoïde artritis . Visoliesupplementen ( EPA +DHA) kunnen stijfheid en gewrichtspijn verminderen . Omega-3- supplementen lijken ook de effectiviteit van ontstekingsremmende medicijnen te vergroten.
  • Depressie . Sommige onderzoekers hebben ontdekt dat culturen die voedsel eten met een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren, minder depressief zijn.  De effecten van visoliesupplementen op depressie zijn gemengd. Meer onderzoek is nodig om te zien of het een verschil kan maken.
  • Ontwikkeling van de baby . DHA lijkt belangrijk te zijn voor de visuele en neurologische ontwikkeling bij zuigelingen.
  • astma . Een dieet met veel omega-3 vetzuren verlaagt ontstekingen,  een belangrijk onderdeel van astma.  Maar er zijn meer onderzoeken nodig om aan te tonen of visoliesupplementen de longfunctie verbeteren of de hoeveelheid medicatie verminderen die een persoon nodig heeft om de aandoening onder controle te houden.
  • ADHD . Sommige onderzoeken tonen aan dat visolie de symptomen van ADHD bij sommige kinderen kan verminderen en hun mentale vaardigheden, zoals denken, onthouden en leren, kan verbeteren. Maar er is meer onderzoek nodig op dit gebied en omega-3-supplementen mogen niet als primaire behandeling worden gebruikt.
  • De ziekte van Alzheimer en dementie . Sommige onderzoeken suggereren dat omega-3 vetzuren kunnen helpen beschermen tegen de ziekte van Alzheimer en dementie, en een positief effect hebben op geleidelijk geheugenverlies als gevolg van veroudering. Maar dat is nog niet zeker.  

Waar Omega-3 vetzuren te krijgen?

Probeer indien mogelijk omega-3-vetzuren uit voedsel te halen in plaats van supplementen. Probeer ten minste twee keer per week ongefrituurde, vette vis met een hoog gehalte aan DHA- en EPA-omega-3-vetzuren te eten.

Waaronder:

  • Ansjovis
  • Blauwe vis
  • Haring
  • Makreel
  • Marlijn
  • Oranje ruig
  • Zalm
  • Sardines
  • Steur
  • meer forel
  • Tonijn

Hoewel het een goed idee is om meer vette vis te eten, hebben sommige vissen waarschijnlijk hogere niveaus van kwik, polychloorbifenylen (PCB's) of andere toxines. Deze omvatten makreel, wilde zwaardvis, tilefish en haai. Andere vissen met een hoog kwikgehalte zijn marlijn, orange roughy en grootoogtonijn.

Vissen zoals wilde forel en wilde zalm zijn veiliger.

Goede voedselbronnen van Alfa linoleenzuur zijn:

  • Walnoten
  • Lijnzaad en lijnzaadolie
  • Koolzaadolie
  • Sojaolie
  • Chia zaden

Hoewel voedingsmiddelen die omega-3-vetzuren bevatten gezondheidsvoordelen hebben, kunnen sommige - zoals oliën en noten - veel calorieën bevatten. Eet ze dus met mate. 

Moet u Omega-3-supplementen nemen?

Visolie heeft zowel EPA als DHA. Algenolie heeft DHA en kan een goede optie zijn voor mensen die geen vis eten.

Bij reeds bestaande hartproblemen of bij het nemen van bloedverdunners praat eerst met uw arts over het nemen van een supplement. Ze kunnen specifieke aanbevelingen of waarschuwingen hebben, afhankelijk van uw gezondheid en de andere medicijnen die u gebruikt.

Als u een cardiovasculaire aandoening (hart- en bloedvaten) en hoge niveaus van triglyceriden heeft, kunnen omega-3-supplementen uw risico op atriale fibrillatie verhogen. Boezemfibrilleren is het meest voorkomende type hartritmestoornis (hartritmestoornis). 

Daarom is het zo belangrijk om uw arts te raadplegen voordat u omega-3-supplementen inneemt, vooral als u andere medicijnen gebruikt of gezondheidsproblemen heeft.

 De meest voorkomende bijwerkingen van visolie zijn indigestie en gasvorming. Het kan helpen om een ​​supplement met een coating te krijgen.
 

Omega-3-supplementen (DHA/EPA) is ook bloedverdunnend en kunnen bloedingen waarschijnlijker maken, zeker al als u al bloedverdunnende medicijnen neemt. , Bij sommige NSAID's kan dit ook voorvallen- overleg in dat geval met een arts voordat u omega-3-supplementen gebruikt.